Waar hartje Amsterdam de roep om ruimte dringend is, worstelt de Zeeuwse gemeente Veere met haar eigen vragen rondom het vergroten van afvalcapaciteit. Door de grote aantallen toeristen die Zeeland jaarlijks aandoen, fluctueert het aanbod van afval. Van relatief rustige wintermaanden tot hoogseizoen zomer: Veere moet er klaar voor zijn. Daarnaast zijn de afstanden naar de verschillende dorpen groot, en dus de rijtijden lang.
Met de nieuwbouw van een supermarkt in Serooskerke in 2013 besloot de gemeente Veere ondergronds te gaan. Een online speurtocht leidde tot drie leveranciers van ondergrondse (pers)containers. Een uitvraag bij deze partijen volgde. ‘Wij vroegen hen om een aanbieding te doen. Sidcon kwam met de ondergrondse perscontainer zowel op prijs als kwaliteit als beste uit de bus’, legt Harry Louwerse Beleidsmedewerker Gemeente Veere uit. Gevraagd naar de eerste ervaringen is Louwerse duidelijk: ‘Ze zijn de afspraken goed nagekomen. Eigenlijk functioneerde het vanaf dag 1 goed’.
Ondergronds in bestaande betonputten
Een aantal jaar later, het is 2016 inmiddels, is de gemeente Veere klaar voor ‘the next step’. Een aanbesteding voor vijftien ondergrondse perscontainers vindt plaats om daarmee de capaciteit in een aantal dorpen sterk te vergroten. De afvalwagens rijden driftig op en neer, met soms meer dan drie ledigingen per week. ‘We merkten ook dat er steeds meer kunststof werd aangeboden. De vraag was of wij containers moesten bijplaatsen of dat er een andere oplossing was. Een hele belangrijke afweging’, legt Louwerse uit. Er werd gekozen voor extra ondergrondse perscontainer. Belangrijke voorwaarde was dat de perscontainers moesten passen in de bestaande betonputten.
Minder ritten
Sidcon mocht de vijftien containers uiteindelijk leveren en stond meteen voor een zware deadline. De vijftien gloednieuwe containers moesten in no-time geplaatst worden om de drukke zomerperiode al vol mee te kunnen draaien. ‘Er lag echt druk op, maar het is ze gelukt.’ In de dertien kernen van de gemeente staan nu in totaal zeventien perscontainers, waarvan dertien in bestaande betonputten. Is het meteen vlekkeloos gegaan? Louwerse: ‘In het begin leverde het afstellen van de vol-signalering soms wat problemen op, maar dat is snel aangepast en nu werkt het prima’.
Louwerse is vooral te spreken over het capaciteitsvoordeel van de ondergrondse perscontainer. ‘We hoeven nu echt veel minder te legen. De afvalwagens rijden nu een keer per week en soms zelfs maar een keer per twee weken. Doordat de containers minder snel vol zitten, hebben wij ook minder last van zwerfafval.’