Na enige jaren voor “een baas” gewerkt te hebben, sprak ik een goede vriend precies op het juiste moment. Hij kocht een Oost-Duits bedrijf dat afzetcontainers produceerde. Of ik niet de verkoop in Nederland wilde gaan doen? Ach, waarom niet, dacht ik. Nu nog een naam. Zijn bedrijf heette Sideron, mijn naam is Siderius, het ging om containers, dus werd het Sidcon.
De afzetcontainers waren een succes en er kwam een kleine machinefabriek in Wijchen (Niftrik) te koop. Iets heel anders, maar het leek mij leuk. Een paar jaar later kwam daar een constructiebedrijf uit Velp bij. Met constructiebedrijf Bodt en Machinefabriek Barten maakten we een mooie groei door met de productie van onderdelen voor machines, trailers en onderdelen voor de offshore.
Inmiddels was Boris Gubbels, later mede-eigenaar van Sidcon, bij de machinefabriek in dienst getreden als technisch verkoper/accountmanager. We hadden hier en daar contacten met afvalinzamelaars. Zo hoorden wij dat huishoudelijk plastic veelal met ondergrondse containers zou worden ingezameld, maar dat het enorme volume een probleem was. Hier is het eerste zaadje voor onze ondergrondse perscontainer geplant.
En zo startten Reinier en Boris de “Sidcon-reis”. Zeker in het begin was dat met veel vallen en opstaan. Een nieuw product introduceren in een voor ons nieuwe markt kostte veel tijd, doorzettingsvermogen en geld. In 2008 werd de eerste perscontainer, zoals wij die nu ook produceren, in Arnhem geplaatst. Vrij snel daarna kwam er ook een ondergrondse perscontainer voor restafval in het centrum van Deventer.
De drijvende kracht achter de ontwikkeling was Boris. Hij was continu op zoek naar andere en betere manieren. Vanaf het begin is elke mogelijke verbetering doorgevoerd en lag de focus op het voorkomen van storingen. De perscontainer is immers een plek waar heel veel afval samenkomt, en dan moet hij het wel doen.
De eerste jaren hebben we met een klein groepje mensen gewerkt. Robert was de tekenaar die tegelijkertijd de service deed. Pierre, die overigens nog steeds bij Sidcon werkt, werd de eerste buitendienstmonteur. En Corrie belde alle gemeentes af om ze op de hoogte te brengen van ons product. De productie van de perscontainers hadden we toen nog uitbesteed aan Machinefabriek Barten.
Tussen 2008 en 2014 lukte het ons om zo’n 300 perscontainers te verkopen, en het ging steeds beter lopen. Maar de doorbraak kwam met de aanbesteding van Amsterdam. In Amsterdam-Zuid waren 350 ondergrondse perscontainers nodig om van alle zakken op straat af te komen. Voor het aantal reguliere ondergrondse containers was geen ruimte. Na een tijdrovende en leerzame aanbesteding konden we in 2016 aan de slag om de producten te leveren, installeren en onderhouden.
De werkplaats wordt heringericht om zelf te kunnen produceren, en er worden mensen aangenomen om de productie te stroomlijnen. We zetten een webportal op waarmee we op afstand de perscontainers kunnen monitoren. De eerste vrachtwagen voor onderhoud wordt in bedrijf genomen en meer monteurs worden aangenomen. Joost komt vanuit de trailerwereld over om de fabriek te leiden, en Pieter versterkt de verkoop om ook de rest van Nederland kennis te laten maken.
Voor Sidcon-begrippen vliegen we. We groeien hard, hebben stabiele afnemers en volumes, en natuurlijk ook de bijbehorende strubbelingen. We blijven ontwikkelen en verbeteren. Achteraf gezien kun je zeggen dat de drive om te ontwikkelen en verbeteren langzaam in het DNA van Sidcon is geslopen. Want ook vandaag de dag willen we continu in beweging blijven en blijven zoeken naar verbeterpunten.
En dan het buitenland. In 2018 beginnen we met een partner in Noorwegen. Inmiddels staan er meer dan 100 Sidcon-perscontainers verspreid over West-Europa. Een uitdagende nieuwe fase. Iedereen die iets met export te maken heeft, zal dit beamen. Maar we geloven erin, en het is ook een mooie ervaring met bijzondere ontmoetingen en boeiende klanten.
In de beginperiode werd de perscontainer met name voor verpakkingen ingezet. Maar al snel bleek dat hij ook voor restafval, zoals in Amsterdam, een zeer efficiënt inzamelmiddel is. We hadden al regelmatig de vraag gekregen of hij ook in te zetten was voor papier/karton, maar daar zagen we nog niet echt brood in: te weinig verdichtingsmogelijkheden.
Toen nam het online shoppen drastisch toe, en daarmee ook het aantal kartonnen dozen – en dus lucht. Inmiddels is een groot deel van de verkochte perscontainers voor papier/karton. Een mooi voorbeeld van het aanpassen van het product aan de vraag.
We redden het niet meer met onze huidige locatie. We slepen met materiaal om plaats te maken, en op kantoor zijn er te veel mensen. Daarom krijgen we er twee extra hallen en extra kantoren bij. We verbouwen en richten het kantoor volledig opnieuw in. We hebben een Franse medewerker aangenomen, optimaliseren onze portal en gaan steeds verder met het ontzorgen van onze klanten.